Automatyczna skrzynia biegów 722.6 (Mercedes-Benz)

Opisywana skrzynia biegów składa się z 3 zestawów przekładni planetarnych, 3 wielotarczowych koszy, 3 wielotarczowych hamulców i 2 wolnych koszy oraz 5 biegów do przodu i 1 do tyłu. Posiada również elektroniczny sterownik (ETC) , który kontroluje pracę i osiągi silnika podczas jazdy i zmiany biegów.
W tym wypadku kierowca może wybrać program jazdy z 2 dostępnych:
- program „S” - standardowy program jazdy
- program „W” - zimowy
Opcja W zapewnia start na 2 biegu i wyższe przełożenie na biegu wstecznym. Opcja S zapewnia start na 1 biegu i niższe przełożenie na biegu wstecznym
Popularne nazwy skrzyni biegów 722.6:
- NAG 1 lub NAG V (Neus Automatische Getriebe 1; New Automatic Gearbox V)
Producent wprowadził dodatkowe oznaczenia skrzyni dla Mercedesów w zależności od rodzaju silnika i ilości cylindrów w samochodzie:
- W5A 580 – auta osobowe z 8 i 12 cylindrowym silnikami
- W5A 400 – SUVy z 8 cylindrowymi silnikami
- W5A 330 – auta osobowe z 4, 5 i 6 cylindrowymi silnikami
- W5A 300 – SUVy z 6 cylindrowymi silnikami
- W5A 280 – VANy – Vito, Sprinter i Vario
Skrzynia 722.6 jest montowana w autach:
- Mercedes C
- Mercedes CL
- Mercedes CLK
- Mercedes E
- Mercedes G
- Mercedes ML
- Mercedes S
- Mercedes SL
- Mercedes Sprinter
- Mercedes Vito
- Mercedes Vario
- Chrystler Crossfire
- Chrystler 300C
- Jeep Grand Cherokee
Olej
Skrzynia Mercedes Benz 722.6 wymaga specjalnie zaprojektowanego oleju ATF 3353. Można go stosować także w 722.3, 722.4, 722.5 i 722.9. Olej ten zalecany jest do zastosowania w najnowszej generacji automatycznych przekładni pojazdów marki Mercedes. Posiada zatwierdzenie MB 235.12. Dodatkowo jest odpowiedni do zastosowania we wszystkich 5-biegowych skrzyń automatycznych wcześniejszych generacji marki Mercedes. Olej ma kolor czerwony. Posiada wysoki wskaźnik lepkości + Kup teraz [zestaw do wymiany oleju w skrzyni 722.6]
Zalety:
ATF 3353 zawiera zaawansowany pakiet dodatków uszlachetniających oleje bazowe HVI, co zapewnia doskonałą stabilność termiczną i odporność na zużycie jak również bardzo dobre właściwości w niskich temperaturach.
ilość oleju w skrzyni ~ 8-9 litrów
ilość oleju na wymianę ~ 5,5 litra
przełożenie biegów (auta z 4 i 6 cylindrowym silnikiem benzynowym, diesle oraz SUVy)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
R |
3.932 |
2.408 |
1.486 |
1.000 |
0.83 |
3.10 |
opracowanie własne - prnd.pl
przełożenie biegów (auta z 8 i 12 cylindrowym silnikiem)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
R |
3.59 |
2.19 |
1.41 |
1.00 |
0.83 |
3.16 |
opracowanie własne - prnd.pl
W zależności od modelu samochodu każda skrzynia 722.6 jest dopasowana do konkretnego silnika w danym aucie i posiada dodatkowe oznaczenie 722.6xx (gdzie xx to wersja skrzyni dla danego silnika).
Poniższe 3 tabele pokazują, w zależności od modelu skrzyni 722.6, liczbę przekładek i tarcz ciernych w danym koszu sprzęgłowym + Kup teraz [tarcze i przekładki]
KOSZE SPRZĘGŁOWE | 722.600/660 | 722.601/602/603/610 | 722.604/606/609/617 | |||
ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | |
K1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
K2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 |
K3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
B1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 |
B2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
B3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
sprzęgło konwertera | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 |
KOSZE SPRZĘGŁOWE | 722.605/607/608/611/ 614/618/662/664/699 |
722.665 | 722.620/621/624/626/ 627/628/630/633/636/666 |
|||
ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | |
K1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 6 | 7 |
K2 | 4 | 5 | 4 | 5 | 6 | 7 |
K3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 6 |
B1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
B2 | 5 | 6 | 4 | 5 | 5 | 6 |
B3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 6 |
sprzęgło konwertera | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 |
KOSZE SPRZĘGŁOWE | 722.622/623/625/631632/663/669 | 722.629/634/661 | ||||
ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | ilość tarcz ciernych | ilość przekładek | |||
K1 | 5 | 6 | 5 | 6 | ||
K2 | 5 | 6 | 5 | 6 | ||
K3 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
B1 | 3 | 4 | 4 | 5 | ||
B2 | 5 | 6 | 5 | 6 | ||
B3 | 5 | 6 | 5 | 6 | ||
sprzęgło konwertera | 2 | 3 | 2 | 3 |
opracowanie własne - prnd.pl
Schemat załączania się poszczególnych koszy sprzęgłowych wdanym położeniu biegów (2 hamulce jednokierunkowe)
BIEG |
kosz
|
kosz
|
kosz
|
kosz
|
kosz
|
kosz
|
hamulec
|
hamulec
|
1 |
X | X | X | X | X | |||
2 |
X | X | X | X | ||||
3 |
X | X | X | |||||
4 |
X | X | X | |||||
5 |
X | X | X | X | ||||
N |
X | X | ||||||
R (1) |
X | X | X | X | ||||
R (2) |
X | X |
R (1) - tryb S R (2) - tryb W
Sekwencja otwierania/zamykania elektrozaworów w sterowniku
BIEGZMIANA |
elektrozawór zmiany1-2/4-5 |
elektrozawór zmiany2-3 |
elektrozawór zmiany
|
BIEG 1 | OFF | OFF | OFF |
ZMIANA | ON | OFF | OFF |
BIEG 2 | OFF | OFF | OFF |
ZMIANA | OFF | ON | OFF |
BIEG 3 | OFF | OFF | OFF |
ZMIANA | OFF | OFF | ON |
BIEG 4 | OFF | OFF | OFF |
ZMIANA | ON | OFF | OFF |
BIEG 5 | OFF | OFF | OFF |
opracowanie własne - prnd.pl
W przypadku awarii automatycznej skrzyni biegów 722.6:
- staraj się załatwić lawetę
- jak sie nie da to przynajmniej taką, która podnosi oś napędową
- holowanie na lince/belce - przekręć stacyjkę w pozycję 2, ustaw N
- jeśli musisz holować to na belce nie na lince prędkość holowania 50 km/h a dystans nie większy niż 50km
- zwiększenie prędkości lub dystansu powoduje dalsze uszkodzenia skrzyni
Drążek zmiany biegów (wybierak) w Mercedesie
opracowanie własne - prnd.pl
P - Parking pozycja w której skrzynia jest w trybie neutralnym ("luz"), czyli nie przenosi obrotu i momentu na koła pojazdu, identycznie jak w pozycji N, a dodatkowo jest blokowana mechanicznie od strony kół, co blokuje też oś (osie) napędzane. Należy pamiętać, że koła nienapędzane mogą się nadal obracać. W pozycji tej jest możliwe uruchomienie rozrusznika, podobnie jak w N. Blokada jest czysto mechaniczna i nigdy nie wolno jej próbować włączyć w czasie, nawet bardzo wolnego, toczenia się pojazdu, gdyż grozi to jej zniszczeniem. Z powyższego powodu zaleca się przed użyciem P wcisnąć hamulec główny, i zaciągnąć pomocniczy, aby odciążyć mechanikę zapadki
R - Reverse bieg wsteczny. Skrzynia przestawia się w tryb pracy rewersyjny, spinając odpowiednie sprzęgła i układy planetarne. Na ogół następuje to z pewnym zauważalnym opóźnieniem, jest to efekt działania blokad elektronicznych i/lub hydraulicznych przeciwdziałających próbom szybkiego przestawienia na R w czasie jazdy w przód itp. sytuacjom
N - Neutral pozycja neutralna, "luzu", skrzynia nie przenosi momentu (lub przenosi znikomy moment) od silnika na koła napędzane. Pozycja identyczna z P, tylko bez wprowadzenia blokady. W tej pozycji (i podobnie w P) układ skrzyni odblokowuje układ rozrusznika, typowo w innych pozycjach niż P i N niemożliwe jest uruchomienie silnika
D - Drive podstawowa pozycja do jazdy w przód. Skrzynia zestawia biegi w pełnym zakresie prędkości i przełożeń, w zależności od położenia pedału gazu, hamulca, prędkości pojazdu, i kilku do kilkudziesięciu innych parametrów branych pod uwagę przez układ sterowania
4 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 4. Bieg 5 jest zablokowany
3 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 3. Bieg 4 i 5 jest zablokowany
2 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 2. Bieg 3, 4 i 5 jest zablokowany
1 - niski bieg
W, S - przełączniki na tryb Standardowy i Zimowy
Sterownik skrzyni biegów 722.6 + umiejscowienie elektrozaworów
opracowanie własne - prnd.pl
Najczęściej pojawiające się problemy w skrzyni biegów 722.6
Mercedes CLK 320 (2003r)
Pojawia się problem podczas jazdy. W momencie zmiany biegu z 3 na 4 występuje odgłos jakby buczenia. Skrzynia zachowuje się jakby wrzucony był niski bieg, obroty spadają na 1100. Gdy już wrzuci na 4 po chwili, przy tych niskich obrotach, spada na 3. Po dodaniu gazu, na biegu 3 obroty wzrastają do 1500 i znów wskakuje na 4. Możliwe że to wina uszkodzonego konwertera. Warto też podłączyć komputer i przeprowadzić jazdę próbną. Można również sprawdzić pompę oleju oraz pierścień na którym się ona obraca bo mogą być już zjechane.
Błędy ze sterownika
Skrzynia przechodzi w tryb awaryjny i tylko 2 bieg. Mogą się pojawić dwa kody błędów w sterowniku. Po wykasowaniu błędów problem po jakimś czasie może powrócić. Najprawdopodobniej jest to problem z czujnikiem prędkości obrotowej. A dokładniej z jednym z dwóch czujników prędkości obrotowej z układów planetarnych (po jednym czujniku na układ) skrzyni. Znajdują się one na płycie sterującej skrzyni (od góry). Wymiana tego czujnika powinna problem rozwiązać.
Mercedes W140 zmiana skrzyni z 722.3 na 722.6
Czy można zamienić skrzynie w w/w modelu Mercedesa? Otóż nie, gdyż są to całkowicie inne skrzynie. 722.3 to skrzynia hydrauliczna, która działa bez elektroniki. Skrzynia 722.6, a dokładniej jej komputer czyta informacje z silnika, mostu, etc. Oprócz tego pojawiłby się problem ze sprzęgłem, z jego doborem. Skrzynia 722.3 na 4 biegu ma przełożenie 1.1 i do tego dostosowany most. Skrzynia 722.6 na biegu 5 ma nadbieg.
Jepp - skrzynia szarpie
Czasem się tak zdarza, że skrzynia szarpie przy zmianie biegów z 2 na 3. Dzieje się to przy niskich obrotach. Przy szybszej, bardziej energicznej jeździe problem nie występuje. Tu przyczyną może być sterownik hydrauliczny bądź hamulec w skrzyni. Nie warto zwlekać z naprawą tego, gdyż nieprawidłowa zmiana biegów powoduje szybsze zużycie elementów wykonawczych skrzyni biegów.
Tryb awaryjny
Skrzynia przeszła w tryb awaryjny. Może to być spowodowane uszkodzeniem jednego z elektrozaworów. Można połączyć auto pod komputer do diagnostyki skrzyń Mercedesa, aby wykryć o który elektrozawór chodzi. Wówczas, mając tę wiedzę można go wymienić na nowy.
Problemem w tej skrzyni jest płyta elektryczna na sterowniku hydraulicznym, która się przegrzewa.
Kolejny problem to gniazdo, z którego cieknie. Dokładniej wtyczka z przodu skrzyni i to z niej cieknie olej.
Chłodnica zintegrowana jest ze skrzynią. Jest to dość kiepska konstrukcja. Często pęka i glikol z chłodnicy miesza się z olejem w skrzyni co powoduje problemy typu szarpanie i wibracje podczas jazdy. Są testeru glikolu do mercedesów.
Skrzynia poza tym dość mocna