Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Inżynierowie francuscy chcieli w ówczesnym czasie stworzyć coś nowego, nieskomplikowanego konstrukcyjnie, taniego i prostego w produkcji. Chyba im się udało, jak na tamte czasy.
Skrzynia biegów dysponuje 4 przełożeniami do przodu i jednym biegiem wstecznym ze sterowaniem z kalkulatora elektronicznego oraz urządzenia lock up (blokada przekładni) na wszystkich przełożeniach.
Dwa przełączniki umieszczone przy dźwigni zmiany biegów pozwalają kierowcy na wybranie jednego z 3 programów jazdy:
- program zwykły; w przypadku nie wybrania żadnego programu działa program normalny
- program sport; pozwala on na dynamiczniejszą jazdę; ma lepsze przyspieszenie i posiada lepsze parametry
- program zimowy; pozwala na rozruch i jazdę po drodze o słabszej przyczepności
Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)
opracowanie własne - prnd.pl
Skrzynia montowana w autach:
- Chery A3 (2009-10)
- Chery A5 (2006-11)
- Chery A6 Eastar (2009-10)
- Citroen Berlingo (2000-02)
- Citroen C2 (2006-10)
- Citroen C3/C3 Picasso (2008-11)
- Citroen C3 (2001-11)
- Citroen C4/C4 Picasso (2004-11)
- Citroen C5 (2000-11)
- Citroen C8 (2002-11)
- Citroen C-Triomphe (2006-11)
- Citroen DS3 (2010-11)
- Citroen DS4 (2011)
- Citroen Elysee (2003-11)
- Citroen Evasion (2000-01)
- Citroen Fukang (2005-08)
- Citroen Jumpy (2003-06)
- Citroen Pallas (2007-11)
- Citroen Xantia (2000-01)
- Citroen XM (2000)
- Citroen Xsara/Xsara Picasso (2000-11)
- Fiat Ulysse (2000-06)
- Lancia Phedra (2002-05)
- Nissan Platina (2002-10)
- Perodua Kelisa (2001-06)
- Perodua Kenari (2000-09)
- Perodua Viva (2007-11)
- Peugeot 206/206 SD (1998-11)
- Peugeot 207/207 Passion (2006-11)
- Peugeot 306 (2000-02)
- Peugeot 307 (2001-11)
- Peugeot 308 (2007-11)
- Peugeot 406/406 Coupe (1998-05)
- Peugeot 407 (2003-11)
- Peugeot 408 (2011)
- Peugeot 807 (2002-10)
- Renault Clio (1998-11)
- Renault Espace (2000-02)
- Renault Fluence (2009-11)
- Renault Kangoo/Kangoo LCV (2000-11)
- Renault Laguna (1998-07)
- Renault Logan (2007-11)
- Renault Megane (1998-11)
- Renault Modus (2004-11)
- Renault Safrane (2000)
- Renault Sandero (2011)
- Renault Scenic (1998-11)
- Renault Symbol/Thalia (2000-11)
- Samsung SM3 (2009-11)
Główne elementy w skrzyni biegów DP0 (AL4)
opracowanie własne - prnd.pl
Legenda:
- kosz zasilający
- sprzęgło E2
- sprzęgło E1
- dysk hamulca F1
- taśma kosza F2
- przekładnia planetarna
- wałek główny
- taśma kosza F3
- konwerter
- pompa olej
- wałek wyjściowy
- dyferencjał
przełożenie biegów
1 |
2 |
3 |
4 |
R |
2.724 |
1.499 |
1.000 |
0.710 |
2.455 |
opracowanie własne - prnd.pl
Dane techniczne:
waga skrzyni biegów - ok 70 kg (bez konwertera - ok 54 kg)
moment obrotowy - 250 Nm
W autach ze skrzynią biegów DP0 (AL4) jest system Lock Up. Lock Up lub blokada przekładni hydrokinetycznej ma za zadanie ustawić automatyczną skrzynię biegów w bezpośrednim połączeniu z silnikiem. Tę funkcję spełnia mini sprzęgło, które umieszczone jest w przekładni hydrokinetycznej. Lock Up sterowany jest przez moduł elektroniczny ASB.
Smarowanie automatycznej skrzyni biegów odbywa się pod ciśnieniem. I jest zapewnione tylko podczas pracy silnika. Dlatego, aby poważnie nie uszkodzić skrzyni, warto stosować się do takich zaleceń:
- nie kontynuować jazdy po wyłączeniu zalipłonu (np. Modus (2004-11)
na zjazdach) - nie pchać pojazdu (np. w momencie gdy skończy się nam benzyna i chcemy dopchać auto do najbliższej stacji benzynowej)
Oprócz tego, auto napędzane jest wyłącznie wówczas, kiedy silnik pracuje. Nie mamy możliwości uruchomienia silnika w pojeździe ze przekładnią automatyczną poprzez pchanie pojazdu.
Ważne: Jeśli auto wyposażone w automatyczną skrzynię biegów DP0 (AL4) ciągnie za sobą przyczepę to jej masa powinna być bezwzględnie niższa lub równa 950 kg. Jeśli nie będzie się przestrzegało podanego, maksymalnego obciążenia, doprowadzi to na pochyłości 7 % do przekroczenia maksymalnej temperatury oleju w silniku, a następnie do spadku ciśnienia oleju, w wyniku czego dochodzi do szybkiego uszkodzenia silnika.
Olej
ilość oleju (na sucho) - ok 6-7 litrów
ilość oleju (na wymianę) - ok 3-3,5 litra
Rekomendowany olej do automatycznej skrzyni biegów DP0 (AL4) to Texaco: Synthetic ATF Heavy Duty Esso LT 71 141 oraz Renault - ATF Elf Dextron III. Można również stosować olej firmy Ravenol [Kup teraz - olej do skrzyni biegów DP0 (AL4)], ponieważ odpowiada on poniższym specyfikacjom:
- Alfa Romeo 20HP 14891900
- ATF LT 71141; ATF LA 2634
- BMW 8322 9407765; BMW 8322 9407807
- Citroen/Peugeot AL4 PR 9736.22
- Jaguar JLM 20237
- LandRover STC4863
- Mercedes A 0019892203
- Porsche 999.917.547.00
- Renault DP0
- VW/Audi G052162 A1/A2/A6 ; VW LT 52 162
- ZF S671 090 170
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów DP0 (AL4):
- samochód nie może być ani zimny ani gorący (optymalna temperatura to 60 st. C)
- wjeżdżamy samochodem na kanał bądź podnośnik
- ściągamy osłonę
- odkręcamy 2 śruby znajdujące się po środku na samym dole skrzyni
- w pierwszej kolejności odkręcamy małą śrubę spustową potem drugą większą
- podstawiamy pojemnik na wylatujący olej
- potem wykręcamy większą śrubę i dajemy od dołu olej (tu wchodzi ok 3-3,5 litra)
- wpompowujemy olej aż do momentu gdy będzie się przelewało
- następnie należy uruchomić silnik ale cały czas pompujemy olej znów do momentu aż będzie się przelewał
- w końcu przestanie i zakręcamy małą śrubę spustową (silnik cały czas chodzi) i już po wymianie
Schemat załączania poszczególnych koszy (sprzęgieł) w skrzyni biegów DP0 (AL4)
położenie biegu |
załączony bieg |
kosz E1 |
kosz E2 |
hamulec F1 |
hamulec F2 |
hamulec F3 |
P | P | X | ||||
R | R | X | X | |||
N | N | X | ||||
D | 1 | X | X | |||
2 | X | X | ||||
3 | X | X | ||||
4 | X | X | ||||
3 | 1 | X | X | |||
2 | X | X | ||||
3 | X | X | ||||
2 | 1 | X | X | |||
2 | X | X | ||||
2 + wciśnięty program 1 na drążku |
1 | X | X |
opracowanie własne - prnd.pl
Sterownik w automatycznej skrzyni biegów DP0 (AL4)
foto: opracowanie własne - prnd.pl dzięki uprzejmości firmy Midparts
Sekwencja otwierania/zamykania się elektrozaworów w skrzyni DP0 (AL4)
położenie biegu |
załączony bieg |
elektrozawór EV1 |
elektrozawór EV2 |
elektrozawór EV3 |
elektrozawór EV4 |
elektrozawór EV5 |
elektrozawór EV6 |
P | P | ON | |||||
R | R | ON | |||||
N | N | ON | |||||
D | 1 | ON | ON | ||||
2 | ON | ON | |||||
3 | |||||||
4 | ON | ON | |||||
3 | 1 | ON | ON | ||||
2 | ON | ON | ON | ||||
3 | |||||||
2 | 1 | ON | ON | ||||
2 | ON | ON | |||||
2 + wciśnięty program 1 na drążku |
1 | ON | ON |
opracowanie własne - prnd.pl
Najczęściej pojawiające się problemy w automatycznej skrzyni biegów DP0 (AL4)
Bardzo często urywają się taśmy. Powodem tego może być zbyt dynamiczna jazda lub bez konkretnych powodów. Może to być równiez spowodowane wadą fabryczną uchwytów (taśma ma 2 uchwyty), pęka jeden z plastikowych zatrzasów.
Również bardzo często, co dziwne nawet na postoju, na wolnych obrotach w samochodzie ze skrzynia DP0 (AL4) włącza się tryb awaryjny. Sam z siebie. Wówczas wykazuje błąd regulacji ciśnienia. To związane z uszkodzeniem elektrozaworów ciśnieniowych i sterownika hydraulicznego. Ogólnie mówiąc siadają elektrozawory ciśnieniowe.
Częstą usterką występującą w tej skrzyni jest to, że auto po mocnym nagrzaniu do ok. 100 st. C rozpina napęd. To jest odczuwalne w ten sposób, że np. dojeżdżając do świateł, zatrzymując się nie możemy już ruszyć. Samochód musi ostygnąć i dopiero można ruszyć. Tak, jakby się przegrzewał. Winą tego są dwie rzeczy. Pierwsza to sprzęgło konwertera a druga kosz forward. Po nagrzaniu rozszczelnia się hydraulika.
Bardzo często we francuskich skrzyniach biegów są ogólne problemy z elektryką. Pojawiają się niezidentyfikowane błędy.
Skrzynia DP0 (AL4) została raczej zaprojektowana do małych samochodów, mało litrażowych np. typu Renault Clio. Niestety montowana jest w większych, choćby Renault Scenic. Niby jest wszystko wyliczone, np. do przenoszenia momentów obrotowych to nie dają sobie rady te skrzynie. Dobrze jest gdy są nowe. Po 2-3 latach zaczynają się problemy.
Zdarzało się, że samochody z przebiegiem nie większym niż 400 km, praktycznie prosto z salonów trafiały do warsztatu bo pojawiły się już poważne problemy w skrzyni.
Komentarze