1 2 3

Naprawiać skrzynię automatyczną

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów ZF 4HP20 (ZF Friedrichshafen AG)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.15:23
skrzynia ZF 4HP20
skrzynia ZF 4HP20

Skrzynia posiada przekładnię 4-biegową.Oczywiste różnice to inny konwerter, zupełnie inne przełożenia wewnątrz, inny układ sterownia dostosowany od danego rodzaju silnika.

 

Dane techniczne:

ciężar – około 90 kg
przenoszony moment obrotowy – 330 Nm
ilość oleju w skrzyni ~ 7,7-8,3 litra, na wymianę przeznaczymy ok 3 litrów
przy wymianie zalecany olej ESSO LT 71141 ale jego specyfikację spełnia Ravenol 4/5 HP + Kup teraz [olej do 4HP20]

Ravenol 4/5 HP to syntetyczny olej nowej generacji do wszystkich przekładni automatycznych 4 i 5-biegowych produkcji ZF. Nadaje się do zastosowania w przekładniach automatycznych firmy ZF serii 4HP (4HP20, 4HP22, 4HP24) i 5HP (5HP18, 5HP19, 5HP24, 5HP30).

Odpowiada specyfikacji:

  • Alfa Romeo 20HP 14891900
  • ATF LT 71141; ATF LA 2634,
  • BMW 8322 9407765; BMW 8322 9407807,
  • Citroen/Peugeot AL4 PR 9736.22,
  • Jaguar JLM 20237,
  • LandRover STC4863,
  • Mercedes A 0019892203,
  • Porsche 999.917.547.00,
  • Renault DP0,
  • VW/Audi G052162 A1 / A2 / A6 ; VW LT 52 162,
  • ZF S671 090 170

 Automatyczna skrzynia biegów ZF 4HP20

opracowanie własne - prnd.pl 

Identyfikcję automatycznej skrzyni biegów umożliwia tabliczka znamionowa przynitowana do obudowy:

  1. numer seryjny
  2. numer fabryczny ZF (istotne są 3 ostatnie cyfry)
  3. typ automatycznej skrzyni biegów
  4. oznaczenie zespołu

Skrzynia montowana w samochodach:

  • Citroen X1 (1995-2005)
  • Citroen Xanita (1997-2001)
  • Citroen XM (1997-2001)
  • Citroen Y4 (1995-2005)
  • Mercedes V Class (1996-2004)
  • Mercedes Vito
  • Renault Espace III (1998-2003)
  • Renault Laguna (1998-2003)
  • Renault Matra (1998-2000)
  • Renault X56 (1997-2005)
  • Peugot 406 (1995-1999)
  • Peugot 605 (1997-1999)
  • Peugot 607 (1999-2003)
  • Alfa Romeo 166 (1998-2002)
  • Lancia Kappa, Phedra (1998-On)

przełożenie biegów

1

2

3

4

R

2.72

1.48

1.00

0.72

2.57


opracowanie własne - prnd.pl 

 

Dbając o skrzynię swojego auta należy pamiętać o kontroli poziomu oleju, która to powinna być wykonywana co 60000 km.

Poziom miernika oleju powinien znajdować się między znakami [A] minimum a [B] maksimum.
WAŻNE: W żadnym wypadku poziom oleju niepowinien przekraczać znaku maksimum [B]

 

Oprócz tego dbamy również o takie rzeczy jak chociażby filtry czy inne elementy mające wpływ na poprawną pracę skrzyni. Sugerowanie się np informacją że dany element jest "dożywotni" lub "lifetime" jest raczej nie wskazane. Chodzi tu głównie o okres mechanicznej gwarancji samochodu. Skrzynia automatyczna jest układem hybrydowym, mechaniczno-hydrauliczno-elektronicznym i każdy jej element podlega zużyciu.

Miejsca, z których może wyciekać olej

opracowanie własne - prnd.pl

Oznaczenie
na rysunku
Miejsce wycieku Co można zrobić
 1 Wymiennik ciepła Sprawdzić obecność i stan pierścieni uszczelniających na śrubach z gniazem; wymienić uszczelki lub wymiennik ciepła
 2 Bagnet poziomu oleju Sprawdzić czy miernik prawidłowo wsuwa się w otwór; sprawdzić pierścień uszczelniający; wymienić okrągłe pierścienie uszczelniające 
 3 Uszczelka miski olejowej  Skontrolować dokręcenie śrub; wymienić uszczelkę miski olejowej (uwaga na wartość momentu dokręcania) 
 4 Wałek dźwigni selekcji pomiędzy stycznikiem wielofunkcyjnym a obudową skrzyni biegów 

Sprawdzić stan uszczelnienia 

 5 Połączenie przewodu olejowego pomiędzy pokrywką przednią i obudową skrzyni biegów Sprawdzić pierścienie uszczelniające; skontrolować dokręcenia; skontrolować wzrokowo stan przewodu 
 6 Pokrywa przednia Sprawdzić pierścienie uszczelniające; sprawdzić dokręcenie i stan okręgłego pierścienia uszczelniającego 
 7 Złącze elektryczne  Skontrolować pierścień uszczelniający i dokręcenie 
 8 Śruba spustowa oleju; skrzynia biegów mechanizm różnicowy Skontrolować pierścień uszczelniający i dokręcenie 
 9 Kołnierz przy silniku; skrzynia biegów na poziomie konwertera  Stan pierścienia uszczelniającego konwertera; sprawdzić czy wycieka olej z silnika czy ze skrzyni biegów (pierścień uszczelniający: wał korbowy - konwerter)
 10 Odpowietrznik skrzyni biegów Sprawdzić poziom oleju 
 11 Półoś lewa Stan uszczelki kołnierzowej 
 12 Półoś prawa  Stan uszczelki kołnierzowej 
 13 Pomiędzy obudową skrzyni biegów a korpusem konwertera  Uszczelniacze uszkodzone; wymiana skrzyni biegów (jeśli konieczna) 
 14 Śruba nadmiaru oleju na obudowie konwertera  Stan - dokręcenie 

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Holowanie

Gdy zachodzi potrzeba holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów istotne jest aby koła napędowe były uniesione. Gdy powyższy warunek nie może być spełniony dopuszczalne jest aby koła napędowe toczyły się po podłożu, ale pod warunkiem:

  • na odcinku nie dłuższym niż 100 km
  • z prędkością nie większą niż 70km/h
  • dźwignia selekcji biegów na położeniu N
  • pojazd ciągnięty poziomo, lub gdy zachodzi potrzeba uniesienia kół tylnych nachylone pod kątem 5 stopni

 ECU - Elektroniczna jednostka sterująca (prosty schemat)

Oznaczenie:

1 - wersja produktu; 2 - wersja oprogramowania; 3 - data produkcji; 4 - numer seryjny; 5 - numer zamówienia; 6 - kod kreskowy produktu; 7 - numer produktu; 8 - kod kreskowy numeru klienta; 9 - numer referencyjny; 10 - numer klienta

 

Sterownik skrzyni biegów ZF 4HP20

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Najczęściej występujące problemy w skrzyni biegów ZF 4HP20

Czy mając np skrzynię od Alfy Romeo 166 można ją zastosować w np Citroenie X1?
Nie, można. Mimo że konstrukcja ta sama ale podstawowe równice to konwerter, inne przełożenia wewnątrz, inne układy sterowania o czym pisaliśmy na wstępie.

Przy włączeniu biegu z P na D lub R samochód rusza bardzo wolno
Problemem może być pompa olejowa skrzyni (niski poziom oleju) lub problem z zaworami.
Przy każdej awarii zalecane jest podpięcie skrzyni do komputera. Zwiększy to szanse na wychwycenie błędu.

Jeżeli poziom oleju w skrzyni jest za niski mogą pojawić się różnego rodzaju usterki, dodatkowo brak mocy przy ruszaniu, spalenie sprzęgła, rozszczelnienie się zaworów i dostanie się powietrza do oleju a w konsekwencji zniszczenie skrzyni biegów.

Jeżeli poziom oleju w skrzyni jest za wysoki istnieje niebezpieczeństwo wycieku oleju, zalanie różnych podzespołów. Znaczny spadek ilości oleju co również może doprowadzić do spalenia sprzęgła. Dodatkowo może wytworzyć się piana oraz znaczny wzrost temperatury przy dużej prędkości

Nie występuje przejscie Kick-Down
Konieczność posłużenia się dzwignią w celu uzyskania redukcji. Redukowanie przełożeń możliwe bez manewrowania dzwignią, zatwierdzone jedynie bez obciążenia. Możliwe że ma to związek z potencjometrem przepustnicy (tj. niekompletne otwarcie przepustnicy – regulacja linki pedału przyspieszenia) lub kalkulatorem silnika. Czasem niewłaściwy dywanik pod stopami kierowcy może wyeliminować funcji Kick-Down

Częstym problemem jest pompa oleju, gdzie zaciera się panewka na niej. Winny za to prawdopodobnie jest konwerter lub pompa

Generalnie skrzynie są niedopasowane do mocy silników, następuje wysoki moment obrotowy i skrzynie się sypią.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Pomysł na biznes Myjnia ręczna Australia Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.