1 2 3

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów PowerShift (Volvo/Ford)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.11:52
PowerShift Ford
PowerShift Ford
  • Volvo, które słynie z produkcji bezpiecznych aut, dla poprawy komfortu jazdy zbudowało automatyczną, sekwencyjną 6-biegową skrzynię przekładniową. Volvo Cars opracowało tę skrzynię we współpracy z firmą Getrag. Skrzynia została zaprezentowana w 2008 roku.

Firma Ford jest znana z różnych udoskonaleń technicznych wprowadzanych do swoich pojazdów. Jednym z ostatnich udogodnień jest nowoczesna skrzynia biegów o nazwie Ford PowerShift. W bardzo krótkim czasie zdobyła ona uznanie użytkowników najnowszych modeli Forda, w których była zainstalowana. Ford PowerShift, to nowoczesna automatyczna skrzynia biegów, która wyróżnia się spośród innych „automatów” wysoką jakością, płynnością, wysokimi osiągami, a także niskim spalaniem przy jednoczesnym zachowaniu komfortu charakterystycznego dla skrzyń automatycznych. Ford PowerShift, to dwusprzęgłowa skrzynia oferująca użytkownikowi 6 biegów. Jazda samochodem wyposażonym w przekładnię Ford PowerShift jest przyjemna i bardzo dynamiczna. Przekładnia spełnia wymagania najbardziej wymagających użytkowników Forda i dlatego właśnie jest ona instalowana w najnowszych pojazdach pochodzących z tej „stajni”. Ford oferuje auta z przekładnią Powershift od roku 2010.

 

Skrzynia biegów PowerShift (Volvo)

opracowanie własne - prnd.pl 

 

W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego. 

Skrzynia dostosowana do najmocnieszych silników diesla. Dzięki zastosowaniu podwójnych mokrych sprzęgieł, skrzynia biegów PowerShift może funkcjonować przy wysokim momencie obrotowym i nie generalnie żadnych ograniczeń w zakresie wyboru przełożenia. Dzięki temu układ ten idealnie pasuje do współczesnych, silników diesla o dużych mocach i w przedziale wyższych obrotów. Moment obrotowy wynosi 450 Nm.

PowerShift funkcjonuje na tej samej zasadzie, co pionierskie DSG koncernu Volkswagen. Układ składa się z dwóch skrzyń mechanicznych, sterowanych elektronicznie oraz dwóch sprzęgieł. Jedna obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5 i wsteczny), druga steruje biegami parzystymi (2, 4, 6).
Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Sprzęgła, poprzez sterowanie elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest jeden bieg, drugi bieg (obsługiwany przez sprzęgło nie wykorzystywane w tym momencie do przenoszenia momentu obrotowego) jest przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to, że układ jest gotowy na szybką, gładką zmianę przełożenia, przy jednoczesnym ciągłym przyspieszaniu samochodu (nawet podczas zmiany biegu).

Skrzynia PowerShift to:

  • mniejsze zużycie paliwa o ok 8%
  • zmniejszona ilość wydzielanych spalin
  • ograniczony negatywny wpływ na środowisko naturalne
  • zwiększony komfort jazdy miejskiej

Olej

W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4.

Występuje w takich samochodach jak:

  • Volvo C30
  • Volvo S40
  • Volvo V50
  • Ford Fiesta
  • Ford Mondeo
  • Ford Smax

Skrzynia PowerShift oparta jest na technologii wykorzystywanej w "ręcznych" skrzyniach biegów. Jedyna różnica to to, że każde ze sprzęgieł połączone jest ze swoim własnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego. Wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów: pierwszego, trzeciego, piątego i wstecznego, natomiast wałek zewnętrzny dla biegu drugiego, czwartego i szóstego. Sprzęgła sterowane są za pomocą układu elektrohydraulicznego. Każde ze sprzęgieł funkcjonuje jak sprzęgło cierne. Tłok dociska do siebie tarcze sprzęgła. Przekazanie momentu obrotowego następuje zatem również dzięki zaistnieniu siły tarcia pomiędzy elementami współpracującymi z wałem wyjściowym silnika i wejściowym skrzyni biegów.

Zmiana biegów (skrzynia PowerShift)
PowerShift oferuje kierowcom automatyczną skrzynię, która pozwala jednocześnie na sekwencyjną zmianę biegów. W przeciwieństwie do tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów – PowerShift nie wymaga zastosowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych, ani większej liczby mokrych sprzęgieł. Większa sprawność mechaniczna sprzęgła ciernego względem rozwiązań stosowanych w zwykłych automatach wynika ze straty momentu, a przy tym i pogorszenia osiągów, względem skrzyń manualnych stosowanych do przeniesienia napędu tych samych jednostek napędowych, są dużo mniejsze.

Sterowanie
Sterownie to skomplikowane układy elektroniczne, które powodują że czas automatycznej zmiany kolejnych biegów zajmuje od 300 do 500 milisekund. Gdy następuje redukcja biegu, układ sterowania już sobie tak dobrze nie radzi (np. podczas wyprzedzania – gwałtownego wciśnięcia pedału gazu – w skrzyni biernej następuje wyzębienie pary kół przygotowanego biegu wyższego i zazębienie pary kół biegu niższego z automatycznym międzygazem w celu wyrównania prędkości obrotowych, co trwa zazwyczaj do 900 milisekund. Moc oddawana jest najczęściej na wspólny wałek główny).

 

Skrzynia GETRAG PowerShift 6DCT451

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

Cechy:

  • powershift łączy w sobie wszystkie zalety przekładni ręcznych i automatycznych
  • dynamika jazdy i doskonała jakość zmiany biegów
  • lepsze przyspieszenie w porównaniu z 6-biegową skrzynią automatyczną
  • zmniejszone zużycie
  • paliwa to mniej spalin CO2
  • zwiększona wydajność
  • przyjemność z jazdy
  • łatwo ją dostosować do benzynowych i wysokoprężnych silników
  • silnik posiada wsparcie w postaci funkcji start-stop
  • waga ~ 81 kg
  • moment obrotowy 450 Nm

Skrzynia GETRAG PowerShift 6DCT250

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta 

Cechy:

  • wyższa wydajność niż w "mokrych"
  • sterownie elekryczne co skutkuje bardzo małym zużyciem energii
  • stosowana w silnikach benzynowych i wysokoprężnych
  • potrzebuje niewielkiej ilości oleju 

Zalety skrzyni biegów PowerShift

  • Największa zaleta skrzyń dwusprzęgłowych to ich szybkość działania, co najłatwiej zrozumieć na następującym przykładzie. Załóżmy, ze ruszamy z miejsca. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczamy hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i... zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika; Nie ma momentu zmiany biegów (chwilowego odłączenia silnika od napędu)! Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i auto cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia (w zależności od położenia pedału gazu) albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo (gdy odpuścimy gaz) pozostaje na jedynce. Tak samo jest z kolejnymi biegami. 
  • Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna. To znaczy, że możemy przeciągnąć obroty aż do odcięcia zapłonu. To było niemożliwe w żadnej innej skrzyni automatycznej z możliwością zmiany ręcznej (z elektronicznie zaprogramowanymi przełożeniami). Zarówno skrzynie hydrokinetyczne, jak i bezstopniowe w chwili gdy osiągamy „czerwone pole” automatycznie przełączają bieg na wyższy.
  • Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ odsługuje „klasyczne” sprzęgła! To daje możliwość montażu takich ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych autach sportowych bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła. Podobnie wyeliminowane zostały wszystkie wady automatów przy ciągnięciu ciężkich przyczep.
  • Niewątpliwie ważną zaletą jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Szczególnie przy prędkościach podróżnych, ponieważ skrzynia automatycznie dostosowuje ustawienia do utrzymania pożądanej prędkości, przy tym do utrzymania zużycia paliwa na jak najmniejszym poziomie.
  • Trwałość skrzyń dwusprzęgłowych też nie odbiega od szacowanej trwałości skrzyń manualnych. Pewne przeszkody to zapewne droższy serwis i nieco wyższa cena zakupu. Oleje eksploatacyjne zalecane przez producentów cechują się różnymi okresami wymiany – według jednych nawet co 60 000 kilometrów, inni twierdzą, że są bezterminowe.  według jednych nawet co 60 000 kilometr
  • No i rzecz oczywista – komfort podczas jazdy. Mimo że przekładnie te nie pracują tak łagodnie jak typowe „automaty” i czasem da się odczuć moment zmiany biegu, są najlepszym wyborem jeśli chodzi o jazdę miejską. 

Wady skrzyni biegów PowerShift:

  • Przy wrzucaniu biegu wyższego możemy natrafić na niedostatek mocy, np. przy wyprzedzaniu. Wciskamy pedał gazu, który natychmiast przekazuje informację do skrzyni biegów o zapotrzebowaniu na więcej mocy. By ją uzyskać system musi zmienić przełożenie na niższe, np. z 5 na 2 bieg. Ponieważ te dwa biegi są obsługiwane przez dwa różne sprzęgła, cały ten proces będzie przebiegał niekorzystnie długo.
  • Do mniejszych wad większości skrzyń dwusprzęgłowych niewyposażonych w automatyczny tryb sportowy należy także zaliczyć niedopracowany program gwałtownej redukcji biegu (kickdown). Czasem okazuje się on zbyt ospały. Potęgowane jest to często przez potrzebę przełączania biegów znajdujących się na tym samym wałku, a co za tym idzie – pewną zwłokę.
  • Niewielką wadą skrzyń dwusprzęgłowych jest nieco większa masa własna w stosunku do przekładni manualnych. Ich ciężar jest zbliżony do zespołów automatycznych, szczególnie w przypadku sprzęgieł w kąpieli olejowej. 

Używane nazwy skrzyń dwusprzęgłowych:

  • Volkswagen, Skoda, Seat: DSG (Direkt Schalt Getriebe/Direct Shift Gearbox)
  • Audi: S-Tronic
  • Porsche: PDK (Porsche Doppel Kupplung)
  • Volvo, Ford: PowerShift
  • BMW: DCT (Dual Clutch Transmission)
  • Fiat: DDCT (Dual Dry Clutch Transmission)
  • Mercedes: SpeedShift
  • Mitsubishi: TwinClutch SST
  • Honda: NGT (Bext Generation Transmission)
  • McLaren: SSG (Seamless Shift Gearbox)

Kody i ich przyczyna: 
- TCM-P172D00 / P172D00 PROBLEM  Z ELEKTOZAWOREM. HYDRAULIKA DO WYMIANY BĄDŹ REGENERACJI. 

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Pomysł na biznes Australia Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.