1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Skrzynia biegów AXOD-E (AX4S)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.10:19
skrzynie AXOD-E (AX4S)
skrzynie AXOD-E (AX4S)

Zmiana raczej kosmetyczna, głównie handlowa. Skrzynia konstrukcyjnie pozostała bez ta sama, stąd powszechnie stosuje się jej dwie nazwy: AXOD-E i AX4S (bądź zamiennie). Wspomniane zmiany dotyczyły poprawy przełożenia biegów. Zwiększono trwałość sprzęgła (w niektórych modelach). Wprowadzono uszlachetnione materiały cierne.

Skrzynie dość awaryjne + Kup teraz [zestaw na naprawy skrzyni]. Większość awarii zdarzała się w przedziale ok 96000-160000 przejechanych kilometrów. Jak pokazują badania wskaźnik awaryjności tych skrzyń jest o wiele wyższy niż w innych podobnych automatach. Do 1995 roku m.in. tłoki w skrzyni były aluminiowe. Co było jedną z przyczyn ich awaryjności. Po tym okresie tłoki te zastąpiono stalowymi.

Jeśli w numerze VIN występowała litera T oznaczało to, że dany model auta pochodzi z lat 1991-92. Jeśli natomiast pojawiła się litera L to znaczyło, że produkcja auta rozpoczęła się w 1993 roku.

 

Automatyczna skrzynia biegów AXOD-E  (AX4S)

 

 opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 

 

Przekrój skrzyni automatycznej AXOD-E (AX4S)

opracowanie własne - prnd.pl

Oznaczenie:

1 - konwerter; 2 - tarcza lock-up; 3 - obudowa konwertera; 4 - turbina; 5 - wirnik; 6 - reaktor; 7 - wałek pompy oleju; 8 - kosz Cluth; 9 - kosz Low One-Way; 10 - taśma Overdrive; 11 - kosz Direct; 12 - kosz Direct One-Way; 13 - kosz Intermediate; 14 - kosz Reverse; 15 - przekładnia planetarna; 16 - bieg P; 17 - taśma Low/Intermediate; 18 - final drive sun gear; 19 - final drive planet; 20 - zespół przekładni różnicowej; 21 - koło łańcuchowe drabinkowe; 22 - drive link assemply (chain); 23 - driven sprocket; 24 - sterownik; 25 - pompa oleju

Montowana była w samochodach:

przełożenie biegów

Przełożenia poszczególnych biegów :

 

1

2

3

4

R

2.771

1.543

1.000

0.694

2.263

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Olej zalecany do skrzyni AXOD-E (AX4S)

Dexron III/Mercon ATF (1991-1998) - można również stosować zamienniki... sprawdź jakie
olej Transtar Universal Transmission Fluid spełnia wyżej wymienione wymogi + Kup teraz
na wymianę potrzeba ok 6 litrów oleju
całość ok 12 litrów

Olej Transtar:

  • Zmniejsza temperaturę w skrzyni
  • Wydłuża życie zwłaszcza starszych typów automatycznej skrzyni biegów
  • Właściwości smarne zwiększają jakość zmian biegów (bardziej delikatne)
  • Specjalne antystatyczne właściwości zapobiegają zanieczyszczeniu skrzyni
  • Zmniejsza możliwość wycieku oleju przez uszczelki poprzez lepsze właściwości uszczelniające

Jeżeli poziom oleju w skrzyni jest za niski mogą pojawić się różnego rodzaju usterki, dodatkowo brak mocy przy ruszaniu, spalenie sprzęgła, rozszczelnienie się zaworów i dostanie się powietrza do oleju a w konsekwencji zniszczenie skrzyni biegów.

Jeżeli poziom oleju w skrzyni jest za wysoki istnieje niebezpieczeństwo wycieku oleju, zalanie różnych podzespołów. Znaczny spadek ilości oleju co również może doprowadzić do spalenia sprzęgła. Dodatkowo może wytworzyć się piana oraz znaczny wzrost temperatury przy dużej prędkości.

 

Załączanie poszczególnych koszy w danym położeniu biegów

BIEG

taśma Lo-Int

taśma Overdrive

kosz Clutch

kosz Intermediate

kosz Direct

kosz Reverse

kosz Low OneWay

kosz Direct OneWay

1 (low)

 ON     ON    ON     ON   ON 

1 (drive)

ON    ON        ON  

2 (drive)

ON    ON  ON  ON    HOLD  

3 (drive)

       ON  ON      

4 (overdrive)

 

 ON    ON        ON

 R

 

   ON      ON  ON

 

 N

 

   ON  

 

 

 

 

 P

     ON      

 

 

 

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Sterownik w skrzyni biegów AXOD-E (AX4S)

opracowanie własne - prnd.pl 

Komplet elektrozaworów w sterowniku skrzyni AXODE (AX4S) + Kup teraz

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Najczęściej występujące problemy w skrzyni biegów AXODE (AX4S)

Nie działa wsteczny. D również nie działa poprawnie + ślizga na 3 biegu. Można spróbować wymienić tarczki, przekładki i olej.

Jadąc na D po zdjęciu nogi z gazu samochód hamuje silnikiem, zamiast się wolno toczyć i wolno wytracać prędkość. Nie jest to normalna sytuacja na D. Przyczyną tego może być nie podłączona wtyczka na lince prędkościomierza (nad prawą półosią pod kolektorem wydechowym).

Ford Windstar (1995) 3.8l. W tym aucie montowane są dwa modele skrzyni AXOD-E (AX4S): F48P-7000-BA i F48P-7000-BB. Przy zmianie skrzyni z innym kodem niż był może pojawić się wiele niemiłych niespodzianek ze sterowaniem, elektroniką. A dodatkowo różnice mechaniczne. Model i nr skrzyni odnajdziemy na tabliczce znamionowej umieszczonej na skrzyni.

Szarpanie podczas zmiany przełożenia, głównie z 1 na 2 (może być odczuwane jakby coś zamulało skrzynię) i przez to załączanie biegów się wydłuża. Nie występuje to często. Przyczyną może być uszkodzona przekładania planetarna, mogły zużyć się zawory odpowiedzialne za regulacje ciśnienia oleju podczas zmiany przełożenia lub problem ze sterownikiem. Może siadać elektrozawór ciśnieniowy.

Skrzynia szarpie - ogólnie można powiedzieć, że bierze się to stąd, iż silnik pracuje nierówno i nie ma odpowiedniej mocy. Przykładem może być sytuacja, w której mamy auto z zamontowanym LPG. Brak prawidłowego ciśnienia paliwa bierze się np. z jazdy dłuższy czas na rezerwie. W tym czasie pompa paliwa cały czas pracuje, ale nie zawsze jest całkowicie zanurzona w Pb, którym to czynnikiem jest jednynie smarowana. Można jeszcze sprawdzić np. świece i w razie czego je wymienić.

Szarpnięcia po wrzuceniu z P na R i ze wstecznego na Over Drive. W tym przypadku można zmierzyć ciśnienie liniowe, ale tu przyczyną może być uszkodzenie elektrozaworu EPC.

Wrzucanie biegu R - stuknięcia, szarpnięcia. Bieg R załącza się z lekkim opóźnieniem. Ważne jest, aby zaraz po wrzuceniu biegu nie wciskać gazu, bo można rozwalić skrzynie, kiedy bieg załaczy się na wyższych obrotach silnika. Trzeba poczekać, aż bieg się zapnie i dopiero wtedy, delikatnie wcisnąć gaz.

Czy pasuje skrzynia od Taurusa 3.0l do Sable 3.8l? Skrzynie bardzo podobne (podobieństwa w tarczkach, płycie sterowania etc.), różnice natomiast w np. pompie oleju (może być więcej łopatek, inne łopatki etc) i w konwerterze. Skrzynia od 3.0l za słaba do 3.8l. Także skrzynie nie pasują. Mimo, że według specyfikacji modele są identyczne.

Skrzynia odpala, raz nie. Na wrzucenie jakiegokolwiek biegu reaguje tak samo (albo wogóle nie reaguje) jak na N. Problem może być związany z pompą oleju. A najprawdopodobniej jest zbyt mało oleju w skrzyni oraz trzeba sprawdzić poprawność podłączenia przewodów w sterowaniu.

Dziurawa skrzynia biegów. Wycieka olej przez dziurę w skrzyni. Dziura średnicy ok 2 cm, blisko bocznej pokrywy skrzyni. Generalnie olej dołem nie powinien wyciekać. Dziura w obudowie skrzyni, nie w misce. I tak, dziura ta powinna tam być. Winnym wyciekającego oleju jest zapewne uszczelniacz konwertera. Mógł się on podwinąć od za dużego ciśnienia w skrzyni. Wówczas należałoby go wymienić. Po tej czynności problem z dziurawą skrzynią powinien zniknąć.

Kiedy jechać na biegu w położeniu 1 a kiedy 2 i co oznacza położenie L w niektórych skrzyniach automatycznych? 1 i 2 to blokada pierwszego i drugiego biegu. Gdy wrzucamy 1 skrzynia nie wrzuca dalej. Jak 2 dzieje się tak samo, z tym że automat operuje między 1 a 2. Bieg 3 nieistnieje. Korzystamy z tego, jak np. auto się zakopie w śniegu, błocie lub generalnie będzie teren z którego ciężko wyjechać. Chodzi o to, aby po wciskaniu gazu auto nie zmieniało biegów (większe obroty, wyższy bieg). L - oznacza blokadę na najniższym biegu.

Problem z D, R, 2, 1. Gdy używany jest któryś z tych biegów auto zaczyna wydawać dźwięk, jakby piszczenie. Na P i N nic się nie dzieje. Problemem może byc pasek wielorowkowy, który tylko po zapięciu biegu i na postoju lekko popiskiwał, a w momencie zwiększenia obrotów wszystko było ok. Ten pasek trzeba wymienić bo zapewne jest nadwyrężony.

Skrzynia mocno się przegrzewa, bo układ chłodniczy jest niewydolny. W Polsce jeździmy o wiele szybciej niż np w USA.

Instalacja gazowa na wpływ na skrzynię i jej awaryjność. Zaleca się stosowania środków, które powodują mniejsze przegrzewanie się skrzyni, takich jak np Lubegard.

Może pojawić się problem, gumy twardnieją, szarpie, elektrozawory się przegrzewają i ciągle coś cieknie.

Często coś stuka przy zmianie z 1-2 lub 2-1. Tutaj ciężko powiedzieć co może być przyczyną. Np. elektrozawór ciśnienia, albo coś innego. Najczęściej mechanicy wymieniają wszystko, na chybił trafił.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia Myjnia ręczna Pomysł na biznes
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.